perjantai 9. elokuuta 2013

Kesäretki Länsi-Suomeen

6.8.-13 Aamusta kurvasin kartanon pihaan ja nappasin kyytiin Maaritin, Nampan ja Mindyn. Koiraosastolla oli jo koko oma lauma. Suunnaksi otettiin Eurajoki.
Tiistain ohjelmassa oli Mindyn taipparit. Autoilta koepaikalle oli pitkä matka, joten aurinkoisen parkkipaikan takia koko lauma hengaili metsässä Mindyn taustatukena. Jouduttiin odottamaan aika pitkään, sillä Mindy starttasi päivän viimeisenä. Hyvin meni kakaran taipparit ja Mindy varmisti tuloksellaan, ettei lähdetty reissuun turhaa.
Illan edellä ajeltiin majapaikkaamme Pyhärantaan.
Venerannassa nähtiin myös tämä mahtava vene!
Hieno paikka meren rannalla... mutta pikkasen rempan tarpeessa :/ No, eipä se haitannu, kunhan oli katto pään päällä :)
Aamusta suuntana oli Laitilan nome-koe ja voi-luokka. Laitettiin navigaattoriin osoite ja lähdettiin matkaan. Pikkasen meinas tulla epätoivoinen olo, kun tiet vaan pieneni, muttei mitään tienviittoja tai opasteita näkyny. Eipä ollu muuta vaihtoehtoa, kun ajaa vaan eteenpäin. Just, ku usko oikeaan reittiin oli tosi koetuksella, niin saavuttiin koepaikalle. Jeee!!
Ensimmäinen voittajaluokan startti Karman kanssa ja ensimmäinen nome-b koe dameilla.
Koe oli ihan kiva, eikä edes vaikea. Onnistuttiin Karpan kanssa sössimään ensimmäinen ykkösmarkkeeraus,joten kirkkain palkinto meni siinä... Mutta koitanpa selostella kokeen kulkua tarkemmin.
Parityöskentely. Meillä ensin passissa olo kallion takana. Ensin vaa oltiin,
mutta sitte oli tehtävänä hakea yksi dami haulla metsästä. Jonka jälkee taas ooteltii.
Seuraavaksi oli meidän suoritusvuoro. Kuvassa olevalta kallion reunalta katsottiin lammen päähän maalle heitetty markkeeraus. Lähetys reilusti maalta kallion reunalta, viistosti lampeen nähden.
Ylläripylläri... Karppa päätti mennä rannan kautta (ei ole aiemmin kierrelly!). Valinta sotki sen oman pään ja samalla myös mun ajatukset. Sekotti ittensä sen verran, että juoksi ohi damista. Käänty kyllä takaisin, mutta lopulta jouduin puuttumaan, ettei menny metsään hakudamille.

Seuraavaksi ohjaus lammen päähän n.20m vasemmalle markkeerauksesta ja siitä metsään yhden damin hakuun. Pikkasen olis voinnu mennä suorempaa linjaa, mutta dami saatiin talteen.
Siirryttiin lammen rantaa vasemmalle. Siinä tehtävänä lähihaku (n.30x30m alue lähetyspaikalta lähtien). Oltiin ensin passissa ja omalla vuorolla laitoin Karman suoraa pipiu-käskyllä etsimään. Dami löytyi nopsaa ja palautuksen yhteydessä tuli kaksi peräkkäistä laukausta ja ränkkä + kahden damin heitto yhdestä kädestä alueen takareunaan. Karma katsoi heitot hyvin ja palautti ekan, jonka jälkeen keräs kaks nopeesti talteen. Tehtävä oli kanalintujen pyrähdystä vastaava tilanne.
Taas siirryttiin ja nyt mentiin lammen vasempaan päätyyn. Me mentii pressun taakse piiloon. Passissa olon aikana Karppa sai hakea kaksi kertaa damin metsähausta. Sitte oli meidän vuoro suorittaa. Ensin tuli lammen toiselle rannalle markkeeraus, joka jätettiin muistiin. Ohjaus samalle rannalle, mutta reilusti eteenpäin markkeerauksesta (matka ehkä n.100m). Vähän hölmöilin, kun varoin markkeerausta ja lähetin reilusti enemmän oikealle. Eihän Karpalla ole ollu ongelmia häiriöiden jättämisessä... No, jouduin sitte pikkasen taistelee, että annettu käsky, kääntyä vasempaan, pitää säilyttää enemmän kun muutaman metrin. Kyllähän se lopulta meni perille ja dami saatiin talteen. Katsottiin vielä kakkosmarkkeeraus, ennenku kaikki kolme oli noutovuorossa. Kakkosen eka tuli aika linjaa ykkösen kanssa ja toinen kohtuu pitkälle avoveteen lähemmä toista rantaa. Karppa muisti markkeeraukset hyvin ja nouti kaikki. Lopuksi haki vielä yhden damin hausta ja se oli siinä :) Tulokseksi saatiin VOI2, tuomarina oli Petri Tuominen.
Nampa oli sitä mieltä, että oli odottanut vuoroaan jo riittävän kauan (=liian kauan) ja pisti aika lekkeriksi koko homman.
 Vaikka aloittikin tarkkana markkeerauksen seuraamisen...

Kotimatkalle lähdettiin n.klo 18 ja matkan kestäessä yli neljä tuntia, se tarkoitti, että kotiin päästiin vasta reilusti iltakymmenen jälkeen.
Tosi mukava ja rento kesäretki, kiitos Maarit reissuseurasta!! Uutta tarttee ruveta jo suunnittelee :)